daveyennickinmiddenamerika.reismee.nl

Panama City

210819

Ok. Zoals jullie wellicht al gelezen hebben zijn we gisteren op de bus richting Panama City gestapt. We komen om 4.20 in de ochtend aan op het busstation aldaar (Allbrook Mall). Beetje op verkeken maar heel erg is het niet aangezien men in Panama City blijkbaar de klok rond werkt, in ieder geval op deze plek. We hebben net 10 uur bus achter de rug dus die koffietjes zijn erg welkom.

Rond 6 pakken we een Uber richting ons hostel waar we een vroege check-in hebben verzocht. De receptie blijkt zich verslapen te hebben en dus moeten we even een half uur voor de deur wachten. We checken in en krijgen de sleutel. We kunnen maar aan twee dingen denken na die nachtbus: douchen en slapen.

Of zo'n nachtbus nou echt waardevol is weet ik niet. Het enige dat je de dag erna doet is slapen, eten en wederom slapen.

Welterusten dan maar!

220819

Moet gezegd, heerlijk bedje. Geslapen als Doornroosjes. Vandaag gaan we een kijkje nemen bij het Panamakanaal. Panama is in feite een extreem rijk land en een fijn toevluchtsoord voor de belastingontduikende elite, tevens bekend van de Panama Papers.

Panama is zo rijk geworden doordat men begin 1900 besloot om het Panamakanaal te gaan graven. Hierdoor zouden schepen in de toekomst niet meer onderlangs om Zuid-Amerika dan wel bovenlangs om Noord-Amerika heen hoeven te varen. Hetgeen weken aan tijd bespaart voor dergelijke schepen. Het graven van het kanaal heeft miljoenen dollars en duizenden levens gekost. Nu worden daar de vruchten van geplukt. De gemiddelde tol dat een schip vandaag de dag betaalt bedraagt 135.000,- dollar per keer. Ja, inderdaad 135.000,- dollar per keer.

Het kanaal is niet per se mooi maar het doet je wel beseffen wat mensen samen kunnen bereiken. Het is echt een architectonisch wonder. Helemaal wanneer je je beseft dat men hier vóór de Eerste Wereldoorlog mee is begonnen.

Voordat we naar het Panamakanaal zijn geweest hebben we nog Ancon Hill aangedaan. Een kleine berg midden in de stad dat als natuurreservaat staat aangeschreven. Het is weer een even bijzonder als bizar plekje. Zoveel flora en fauna op zo'n klein stukje jungle middenin een stad op een kleine berg. We zien tarantula's, een arend, een toekan en doodskopaapjes. Ook heb je vanaf deze berg een prachtig uitzicht op de skyline van Panama City. Heeft iets weg van New York in het klein.

Op de weg naar beneden zeg ik tegen Davey: het enige dat we nog niet hebben gezien is een aan de weg hangende luiaard in een boom. Dit soort foto's zie je namelijk overal hangen bij touroperators.

We lopen 100 meter verder, Davey daar! Bizar genoeg hangt daar een luiaard 2 meter boven ons hoofd uit een boom die net actief aan het worden is. We staan 20 minuten verwonderd te kijken wanneer de luiaard bedenkt dat het mooi geweest is en z'n hoofd weer in z'n borst laat zakken om lekker te gaan slapen. Het begint inmiddels keihard te onweren en we staan niet helemaal veilig tussen de bomen. Na een paar minuten schuilen begeven we ons snel naar beneden waar we weer in een Uber springen.

Zo gaat de dag voorbij en hebben we inmiddels toch een aardige indruk gekregen van deze relatief rustige, veilige en bruisende stad. Het heeft ons verbaast aangezien de hoofdstad van Costa Rica het aandoen niet waard is. Hier kun je makkelijk een dag of 3/4 verblijven.

Tot slot, we zijn er bijna twee weken mee bezig geweest maar hebben gisteren uiteindelijk toch een zeiltrip bij San Blas kunnen regelen. Mooi op tijd naar bed, morgen gaat het wekkertje om 5 uur.

Buenos noches!