daveyennickinmiddenamerika.reismee.nl

Bocas del Toro

140819

We zijn ongeveer halverwege onze reis. De roadtrip door Costa Rica zit er definitief op. Een zeer veelzijdig land. Een aanrader voor iedereen die eens avontuurlijk wilt doen: just fucking do it?! Alles is hier goed geregeld, het land is extreem veilig, de wegen zijn er goed en de mensen zijn er aardig (Pura Vida!). Wel af te raden voor een ieder die op vakantie Aziatische prijzen gewend is.

Zoals jullie gelezen hebben zijn we inmiddels over de brug de grens naar Panama overgelopen. De reis verloopt soepeltjes. Vanaf Almirante moeten we de boot pakken richting Bocas. Ondertussen weer geïrriteerd door wat crimineel aandoende sjaggeraars die proberen ons op hun krakkemikkige bootjes te krijgen. Neuuuuh bedankt. Bij het officiële loket kopen we tickets en 5 minuten later zitten we op de boot. Prima zit van een half uurtje, we stappen uit en pakken de taxi voor een piekie de neus naar ons BnB.

Angie en Chapo wonen hier met hun hond Rumba (en nog een oninteressante hond en kat) en hebben drie kamers over die zij verhuren aan een ieder die op het relatief toeristische hoofdeiland (Colon) een rustige slaapplek zoekt (Saigon Bed and Breakfast, dikke gratis tip!). Dit plekje is echt weer een dikke 180'er. Naast dat Angie en Chapo bijzonder behulpzaam en gastvrij zijn, hebben zij fietsen staan voor de gasten, mag de keuken incl. uitrusting naar hartelust gebruikt worden en hebben zij twee kajakken liggen die ook vrij te gebruiken zijn.

Het is wat bewolkt als we aankomen, maar er staan geen golven. Angie raadt ons om direct de kajak te pakken. Dat laten Reusie en Vissertje zich geen tweede keer zeggen! Alhoewel Reusie na het zee-egel-debacle van afgelopen jaar wel iets meer 'tranquillo' dat water in plonst en tevens zichzelf heeft bewapend met een prachtig paar Human Nature waterschoentjes.

Vanaf het deck achter het huis van Angie en Chapo heb je een prachtig uitzicht over een kleine baai. In de buurt kun je het open water of een dichte mangrove door varen. Het is heerlijk om op het water te zijn, te genieten van de stilte met z'n tweetjes en weer allemaal mooie dingen om ons heen te zien.

150819

Na een heerlijke nacht, zo'n aircootje is geen overbodige luxe in deze contreien, is Davey super enthousiast. Deze plek is te gek. In principe lag het ook nog in de planning om de jungle in Boquete voor een dag of drie aan te doen. Er wordt echter geconcludeerd dat we genoeg jungle hebben gezien en dat het tijd is om te relaxen. Er gaat een drastische penstreep door de stop Boquete en er worden 3 nachten bijgeboekt. Eerlijk is eerlijk, het is hier heerlijk.

We hebben vannacht lekker bijgetankt en flink gesnoept van het ontbijt dat Angie ons heeft voorgeschoteld. We komen daarom op het idee om naar Bluff Beach te fietsen. Een ritje van een kleine 14 kilometer heen en terug. We fietsen door het natuurreservaat van Colon richting het strand. We raken langzamerhand wat verwend, maar het blijft bijzonder om door deze wildernis heen te fietsen. Het is een prachtige en lekker vermoeiende rit.

We douchen even lekker en eten dan de befaamde pizza van Doghouse. Twee gasten die vanuit een keet met een oven, koelkast en fornuis de lekkerste pizza's in elkaar flansen op vier vierkante meter.

We laten een boer en een scheet en vallen vervolgens voldaan in slaap.